Installasjon av ny fiberløsning fra Telenor

Status fiberutbygging til Budor

“Til dere som IKKE har mottatt e-post vedrørende installasjon av den nye TV/Internettløsningen fra Telenor, vennligst følg linken under og fyll ut nødvendig informasjon:

http://crm-innhold.telenor.no/nyhetsbrev/?NB478220196314AA.0.0.0

 

Med vennlig hilsen

Telenor Norge AS”

 

Telenor sendte den 22. august ut et nyhetsbrev vedrørende fiberutbyggingen på Budor. Dette er gjengitt her: 

“Viser til tidligere sendt informasjon om ny TV- og internettløsning på Budor.

Fremføring av signalkablene ble en større og mer utfordrende jobb enn først antatt, men nå er alt på plass og vi er klare for å koble til hyttene. 

Legg igjen nøkkel på Budor Gjestegård mellom mandag 26. august og fredag 20. september. Hvis du selv ønsker å være tilstede på hytta under installasjonen, klikk her for å angi hvilken helg som passer best. 

Med vennlig hilsen

Telenor Norge AS”

 

 

Telenor sendte den 28. juni ut et nyhetsbrev vedrørende fiberutbyggingen til Budor. Dette er gjengitt nedenfor:

“Til hytteeiere på Budor
Løsningen som nå er på Budor har dessverre ikke holdt det kvalitetsnivået vi ønsker. Vi har dermed besluttet å gjøre følgende: 
– Dere vil ikke bli fakturert for TV/Internett fra 01.01.2019 til ny løsning er på plass. 
– Løsningen dere har bestilt er Komplett 10. Denne oppgraderer vi nå til Komplett 75, som en kompensasjon for problemene med leveranse av eksisterende løsning og forsinkelsen av ny infrastruktur. Les om den nye løsningen her. Forskjellen mellom Komplett 10 og Komplett 75 er at hastigheten økser fra 10 Mbps og 75 Mbps. 

Som vi tidligere har informert om, vil du i løpet av august motta en e-post med informasjon om hvordan installasjonen vil foregå rent praktisk. 

Om dere har spørsmål i forbindelse med dette, kan disse sendes til: andreas.ek@telenor.com

Ha en riktig god sommer! 

Med vennlig hilsen
Telenor Norge AS “

Telenor sendte den 17. juni ut et nyhetsbrev vedrørende fiberutbyggingen til Budor. Dette er gjengitt nedenfor:

” Her følger en oppdatering på arbeidet med å føre fiberkabler frem til Budor. Arbeidet har støtt på noen utfordringer, men vi er snart i mål. Relacom startet arbeidet med fremføring av fiber til Budor like over påske. Fiber skal fremføres fra Rokstad sentral til knutepunkt på Budor. På denne fremføringen skal man totalt henge opp 150 luftstrekk (kabel i stolper), i tillegg skal det graves litt over 5000 meter.

Man er godt i gang med å henge opp kabel i stolpe, men arbeidet har tatt lengre tid enn forventet ettersom en god del av stolpene måtte byttes. Per uke 23 hadde Relacom gravd ca. 2500 meter. På en del av strekket har de måttet grave kabel ned på 2 meters dyp, mot normalt 60 cm, etter krav fra grunneier. På 5-600 meter av det gjenstående strekket skal kabel legges i en fellesgrøft med Løten kommunes VAR-anlegg. Denne jobben styres av Løten kommune, og skal etter planen starte om ca. 2 uker. Den antas være ferdig i løpet av juli.

Når gravingen er ferdig vil Relacom blåse fiber der det er lagt rør. Denne jobben har en ferdigdato til 16. september. Når fiber er fremme kan man starte omkopling av det eksisterende koaks-nettet. Jobben består i å bytte ut teknisk utstyr i skap på området, bytte kontakter inne hos kunder og sette opp rutere.

Arbeidet på det eksisterende nettet, inklusive arbeid i boenheter, kan ikke starte før fiber er fremme. Dette fordi dere mister eksisterende signal når dette arbeidet starter. Om vi skal få en sømløs overgang må alt være klart slik at dette gjøres på kort tid og dere er kortest mulig tid uten signaler.

Når det gjelder tilgang og installasjonen til hyttene så er Relacom mest opptatt av at de får tilganger til hyttene og at dette går problemfritt. Dere vil motta en e-post i starten av august hvor det kommer opp alternativer for hvordan Relacom kan få tilgang til hyttene deres. Om dere ønsker å være der selv, om dere har en nøkkelboks eller om dere vil levere nøkkelen på Budor Gjestegård og de plukker den opp der og returnerer den igjen.

Om dere skulle ha noen ytterligere spørsmål send dette til andreas.ek@telenor.com.

Ha en fortsatt fin dag og riktig god sommer!

Med vennlig hilsen
Telenor Norge AS “

Translate »